Mech na kołach

Firmy oponiarskie wprowadzają do produkcji opon coraz więcej rozwiązań, które będą wykorzystywane w samochodach autonomicznych.

Publikacja: 06.06.2018 00:31

Mech na kołach

Foto: fot. Michelin

Zaawansowane technologie cyfrowe coraz mocniej wkraczają do branży produkcji opon. Prototyp inteligentnej opony, która komunikuje się z operatorem floty samochodowej, przedstawiła w marcu 2018 r. firma Goodyear. Zaprezentowany system obejmuje oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze.

CZYTAJ TAKŻE: Rynek opon w Polsce mocno przyspiesza

Elementy systemu komunikują się z osobą zarządzającą pojazdem w czasie rzeczywistym za pośrednictwem mobilnej aplikacji. Czujniki zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i dostarczają je do specjalnych algorytmów, opracowanych przez inżynierów firmy. Dzięki tym algorytmom informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty. To z kolei pozwala zoptymalizować eksploatację opon i obniżyć koszty.

Podczas tegorocznego salonu Geneva Motor Show Goodyear pokazał także prototypową oponę, która wytwarza tlen oraz energię elektryczną. Opona nazywa się Oxygene i jest wypełniona w środku mchem. Dzięki otworom w strukturze bieżnika pobiera on wilgoć z jezdni oraz dwutlenek węgla z atmosfery. W procesie fotosyntezy powstaje tlen, który z kolei zasila elektronikę opony – czujniki oraz specjalny pasek świetlny o zmiennych barwach. Ten ostatni ostrzega innych użytkowników ruchu oraz pieszych o wykonywanych przez pojazd manewrach, jak np. hamowanie czy zmiana pasa. Goodyear utrzymuje, że masowe wykorzystanie takich opon w dużym mieście (przykładem miałby być Paryż) spowoduje wytworzenie ok. 3 tys. ton tlenu i absorpcję 4 tys. ton dwutlenku węgla. O walorze ekologicznym Oxygene świadczy także fakt, że opona powstaje w wyniku procesu druku 3D z proszku gumowego pochodzącego z recyklingu.

Wcześniejszą innowacją firmy jest opona Eagle-360 w kształcie kuli. Może ona zwiększyć bezpieczeństwo i manewrowość pojazdów w autonomicznej motoryzacji. Sferyczny kształt jest bowiem kluczem do maksymalnej manewrowości. Aktywna technologia pozwala oponie poruszać się w wybranym kierunku, co ogranicza poślizg na niebezpiecznych nawierzchniach – jak lód – czy podczas omijania przeszkód.

CZYTAJ TAKŻE: Branża oponiarska mocno inwestuje

Na innowacyjne rozwiązania ekologiczne stawia także Michelin. W ub.r. firma zaprezentowała swoją pierwszą oponę z recyklingu podczas światowego szczytu na rzecz zrównoważonej mobilności Movin’On w Kanadzie. Opona pod nazwą Vision powstaje z biodegradowalnych materiałów, do produkcji których wykorzystano odpadki, takie jak papier, plastik, puszki, zużyte części elektroniczne i resztki żywnościowe. Opona nie wymaga pompowania dzięki swojej wewnętrznej pęcherzykowej konstrukcji. Dodatkowo została ona wyposażona w sensory, co pozwala na komunikowanie się z kierowcą za pomocą aplikacji na smartfona.

Także w ub.r. na targach Motor Show w Poznaniu Michelin zaprezentował po raz pierwszy w Polsce swoją najnowszą oponę o rekordowych osiągach. Michelin Pilot Sport 4 S posiada najwyższy indeks prędkości (Y) umożliwiający jazdę przy ponad 300 km/h. W oponie wykorzystano rozwiązania stworzone na potrzeby sportów motorowych, w tym takich wyścigów jak 24h Le Mans, seria WRC oraz Formuła E. Zastosowano w niej również „aksamitną technologię” Premium Touch Technology zwiększającą kontrast napisów na bokach opony oraz imitującą aksamit w dotyku i wyglądzie. Opona, która będzie stanowić oryginalne wyposażenie ponad 60 modeli aut, jest dostępna w 34 rozmiarach na koła 19 i 20 cali.

Zaawansowane technologie cyfrowe coraz mocniej wkraczają do branży produkcji opon. Prototyp inteligentnej opony, która komunikuje się z operatorem floty samochodowej, przedstawiła w marcu 2018 r. firma Goodyear. Zaprezentowany system obejmuje oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze.

CZYTAJ TAKŻE: Rynek opon w Polsce mocno przyspiesza

Pozostało 91% artykułu
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.